door Jan D. Swart
Richard Jongste moet er niet aan denken dat Stichting Golfbaan Kralingen ooit ten prooi zal vallen aan het bouwlibido van het stadhuis. En toch weet hij van ambtenaren dat er grazig wordt uitgekeken naar de locatie van een van de oudste golfbanen van Nederland (1933), die de laagst liggende van Europa is.
Eén langgerekte Boszoom in het Kralingse Bos als een ongehoorde exquise woonlaan. Het is de natte droom van Stadsontwikkeling. Zelfs de hockeyclub Victoria, diverse voetbalclubs, rugby velden, schietvereniging Kralingen en volkstuinen schijnen er voor te moeten wijken.
Richard Jongste is sinds twee jaar voorzitter van de Stichting Golfbaan Kralingen, directeur-eigenaar van Maasmond, geboren en getogen Rotterdammer. We spraken hem op de tot nu toe warmste dag van het jaar. Zijn signalement: klein, hoed op, kostuum, maar vanwege de hitte bij grote uitzondering zonder stropdas.
1. Van zo’n ambtelijk boskap-idee, daar word je toch koud van.
‘’Ja, krankzinnig. Maar het is ook nog niet zover. Ik weet alleen dat het idee bestaat en dat het idee ook serieus is. Gepland voor over 25 jaar. Vreselijk, je wilt niet weten hoeveel zeldzame bomen er op de golfbaan staan. Dit is een prachtig stuk natuur midden in de stad. Bovendien is ons clubgebouw een monument.’’
2. Actievoeren dus, nu gelijk.
‘’Wij zullen alles proberen wat in ons vermogen is om het College en de Raad ervan te overtuigen dat bouwen in het Kralingse Bos geen verstandig plan is. Onze burgemeester noemt die plek niet voor niks de groenen long van de stad.’’
3. Vooral zorgen dat de golfclub niet failliet gaat.
‘’Ik heb verheugend nieuws. We hebben sinds lang weer een positief saldo. Een kleintje weliswaar, maar bezien in het licht van de resultaten van de laatste zes jaar is dat een enorme opsteker. Gezien de ligging, kost het park erg veel geld om het te onderhouden en er zijn veel investeringen nodig om het geheel in goede staat te houden. ‘’
4. En dat in coronatijd.
‘’We zijn op 11 maart dicht gegaan en 11 mei als een van de eerste sportverenigingen weer open gaan. Van die voorsprong hebben we geprofiteerd. We kregen een brief die barstte van de wettelijke voorschriften, bijna ondoenlijk, maar we hebben gezegd: we gaan het toch proberen. De mensen moesten eerst inchecken om te kunnen spelen. Hadden we nooit gedaan. Op de baan streng éénrichtingsverkeer. Mensen kregen een starttijd mee en niet meer dan twee ballen. Om de tien minuten startte er anderen. Maar we hebben het gefikst. En dat kwam door de honger. De mensen wilden gegeven moment de buitenlucht in. En we hadden gelukkig prachtig weer.’’
5. En wat is er in die drie maanden gebeurd?
‘’Alles opgeknapt wat er op te knappen viel. Gisteren sprak ik Leo Blok van Spido, zelfde verhaal. Intern is er overal hard gewerkt, want de onkosten gingen door. Er bestonden nu eenmaal geen lockdown-dekkingen. Resultaat: de baan lag er op 11 mei picobello bij. We zaten echt met spanning te wachten op het signaal van Mark Rutte.’’
6. En in 2,5 maand tijd de zaak financieel glad gestreken?
’Ja, het verlies is voor negentig procent ingelopen. We hebben ook heel veel niet-leden op de baan gehad en ook mensen van buitenaf. We zijn meteen ook met golflessen voor jongeren begonnen en er zijn ook nog nooit zoveel lessen afgenomen. Mensen willen deze zomer dicht bij huis blijven. Daarom zijn we ook gestart met familiekaarten. En misschien is het reserveren van de baan wel de grootste meevaller geworden. Want als je reserveert, zeg je ‘m niet gauw meer af, blijkt in de praktijk.’’
7. Dus wat is de les van corona?
‘’Meer automatiseren. Meegaan met de tijd. We hadden ’n beetje het imago van een chique golfclub uit de theetijd. En dat mag het best blijven, maar dan wel met meer jeugd en een flitsend vleugje modernisme, zo vlak naast de Erasmus Universiteit.’’
8. By the way: nog steeds voorstander van een nieuw Feyenoord-stadion?
‘’Ja. En om maar één zakelijke reden: als je renoveert, zit je over twintig à dertig jaar weer met hetzelfde probleem en sportief gezien mag Rotterdam de strijd om internationaal voetbal niet verliezen. Interlandwedstrijden moeten ook in Rotterdam gespeeld worden.’’
9. Maar ze zijn nu wel overal de miljoentjes bij elkaar aan het harken, komt over als een kat in het nauw.
‘’In 1994 is de grond onder het stadion ook aan de gemeente verkocht om daarmee de kosten van de renovatie te dekken. Daar hoorde je na een half jaar niemand meer over. Dus of het geld nu van links, of van rechts, dan wel van boven, of Den Haag moet komen: so what? De gemeente Rotterdam en de Feyenoord familie moeten dit oplossen. Feyenoord is te belangrijk voor de economie van de stad, deze zijn zo aan elkaar verbonden. Als in 1937 van Beuningen, de gemeente en Feyenoord ook de stap niet hadden genomen naar de Kuip, hadden wij nu nog op Kromme Zandweg gespeeld.’’
10. En als de bedrijfstak betaald voetbal Feyenoord nee zegt, en logisch omdat het binnen de huidige cijfers hun faillissement betekent. Wat dan?
‘’Feyenoord gaat nooit failliet, en Stichting Golfbaan Kralingen, blijft in het Kralingse Bos.’’
Eerdere artikelen in deze serie:
Dennis Tak, raadslid Partij van de Arbeid Rotterdam.
https://dagblad010.nl/Algemeen/feyenoord-moet-zelf-onderhandelen-over-stadion
René Segers-Hoogendoorn, raadslid CDA Rotterdam.
https://dagblad010.nl/Algemeen/segers-de-luchthaven-is-geen-schiebroekprobleem-
Vincent Karremans, fractievoorzitter VVD Rotterdam
https://dagblad010.nl/Algemeen/het-leukste-aan-politiek-problemen-oplossen